Články | Prodávající bohém, makléř flegmatik

Prodávající bohém, makléř flegmatik

ŘEŠÍM NEMOVITOST Články Prodávající bohém, makléř flegmatik
6 října, 2024

Prodávající bohém, makléř flegmatik

Dnes vám popíši spíše realitní příběh, který před pár dny skončil. Nicméně jeho vyústění je typickým příkladem, proč některé věci při realitní transakci nebrat na lehkou váhu.

Se svou klientkou máme za sebou prodej bytu, pronájem domu a aktuálně dokončujeme druhý prodej bytu. Spolu s prodeji a pronájmem potřebovala zároveň koupit byt v trochu jiné lokalitě. Po měsících hledání našla byt, který ji vyhovoval velikostně a lokalitou. Byt byl prodávaný přes realitního makléře, který patří, troufám si říci, mezi relativně známé realitní makléře působící v Praze. Dokonce, když jsem před 9 lety začínala jako realitní makléřka, patřil tento realitní makléř do výběru makléřů, které jsem sledovala. Jak pracují, jaké mají zakázky, jak působí jako částečně veřejná osoba, apod.

O to větší zklamání bylo z jeho práce, kterou v rámci koupě mé klientky předvedl. Prohlídka bytu byla ve stylu „kastelán“…odemčení dveří, a tak se tedy podívejte. Do podpisu rezervační smlouvy byl na všechno „hrrr“, a jakmile klientka uhradila rezervační poplatek, přístup začal být více než flegmatický. Na kupní smlouvy jsme s klientkou čekaly 3 týdny a až po našem urgování řekl, že je mají k dispozici již 3 týdny, ale připomínkují si je s prodávajícími. Po jejich zaslání mé klientce nás však za dva dny urgoval, zda tedy z naší strany jsou smlouvy v pořádku. Pominu to, že v kupní smlouvě chyběl společný podíl na přilehlém pozemku, apod. Přešly jsme k podpisu smluv. V kupní smlouvě jsme ještě docílili zvýšení denního limitu za pozdní předání bytu z 500,- Kč na alespoň 1.000,- Kč. Zapracované připomínky nám pan makléř opět zaslal v dopoledních hodinách ten den, kdy se smlouvy měly v podvečer podepsat. Tudíž opět minimální prostor pro mou klientku. Po podpisu smluv putovala ověřená kupní smlouva na katastr a po uplynutí 20ti denní ochranné lhůty byla klientka zapsána jako majitelka bytu. V tu chvíli plynula lhůta 14 dnů na předání bytu ze strany prodávajících. Pár dnů před uplynutím této lhůty pan makléř volal, že v bance byla ztracena žádost o úvěr paní prodávající, která současně s prodejem svého bytu kupovala byt jiný. Když pominu to, že banky mají většinou své klienty a smlouvy s nimi zálohované, tak prvotní informace pana makléře na začátku koupě byla ta, že úvěr už je sjednán. Nicméně v kontextu se „ztrátou“ žádosti volal, že si není jistý, zda se prodávající stihne přestěhovat, a že má malé děti, a úplně by nebylo fajn ji pokutovat za prodlení s předáním bytu, apod. S klientkou jsme si však trvaly na dodržení podmínek smlouvy, a tak nakonec pan makléř vyjednal dřívější přestěhování prodávající do její kupované nemovitosti, což vedlo k tomu, že předání bylo možné zrealizovat poslední den lhůty pro předání. Opět opomíjím styl, kterým pan makléř mé klientce tento fakt oznámil – oznamovací sms, sejdeme se v pondělí v 18h. Žádný dotaz ve smyslu, zda se to klientce v tento jediný termín a čas hodí. Mé klientce se to nehodilo, a proto se předání přeplánovalo o 3 dny později (samozřejmě bez pokut, neboť z její strany byl inciován náhradní termín po lhůtě pro předání bytu). Po příjezdu na předání nemovitosti však prodávající nebyla plně vystěhována, všude (v bytě, na společné chodbě, v komoře) byl neskutečný „bordel“ a i špína, neuklizeno, v lednici stále potraviny, apod. Pan makléř se na místě snažil svou klientku jen omlouvat, že funguje a je nastavena trochu jinak. Do toho byl na předání bytu pozván i finanční poradce, který na místě urputně řešil úvěrové záležitosti paní prodávající, takže má klientka jen nevěřícně stála vesměs bokem. Převzetí jsme odmítly s tím, že již plynou denní pokuty za pozdní předání. Náhradní termín předání bytu přišel ze strany paní prodávající a pana makléře o pár dní později. Tentokrát již bylo vše odstěhováno, v rámci možností uklizeno…tedy až na to, že zde paní prodávající opět ponechala starou elektroniku, a dokonce i starou pračku se slovy, že když si má klientka objedná novou, tak starou jí firma odveze. 😊 A pan makléř? Zdržel se pár minut, přepis elektřiny prý pořeší paní prodávající, a během chvilky se rozloučil, že má další schůzku…a to aniž by bylo předání bytu dokončeno. A proč jsem tuto zkušenost převyprávěla?

Pokuty nejsou ve smlouvách zbytečné a je potřeba hlídat jejich výši, aby odpovídaly aktuálním cenám na trhu (např. původních 500,- Kč za den prodlení s předáním by za celý měsíc vygenerovalo skutečně levné bydlení pro prodávajícího na to, že se jednalo o byt 2+kk v novostavbě). Za 15.000,- Kč měsíčně se dnes pronajímají garsonky.

Výběru realitního makléře by se měla věnovat skutečně velká péče, neboť při vašem zastupování bude jednat za vás, vašim jménem, a nakládat s vaším majetkem. Nezapomeňte, že způsob, jakým se chová ke kupujícím, bude celkově ovlivňovat výsledek prodeje – finanční, časový,… A neméně důležitá je i schopnost realitního makléře umět oponovat vám i kupujícím, a umět korigovat chování obou stran. Ačkoli vás makléř zastupuje, není špatně, když i vám dokáže říci, že je potřeba, aby bylo něco jinak, než jak si sami představujete, nebo jak jste si to původně mysleli.

Můj postřeh na závěr? Je evidentní, že i makléři, kteří jsou ve své branži roky, občas zapomínají na fakt, že bez druhé strany nesplní službu pro prodávajícího, a díky ochotnému kupujícímu budou mít za svou práci zaplaceno. Škoda, že si někteří makléři své letité zkušenosti a působení v realitní branži takto kazí. Přerostou sami sebe, sebevědomí neudrží na „zdravé“ úrovni a zapomínají, že i ta strana, kterou aktuálně nezastupují, si zaslouží slušné jednání a fér přístup.

S námi se prodeje a pronájmu nemovitosti bát nemusíte. Jsme totiž jiní...

KONTAKT
Zobrazit tlačítka
Skrýt tlačítka